10 trainingstips als voorbereiding op een marathon

Waarom wil je eigenlijk een marathon gaan lopen? Het is een geweldige prestatie waar je maandenlang constant voor moet trainen en waar je veel voor over moet hebben. Het vele trainen haalt je helemaal uit je comfortzone. Een goede introspectie helpt je al veel maar hou tegelijk een paar simpele feiten in de gaten over trainen en het leven in het algemeen. 

Hef je mentale grenzen op

Alle wereldrecords in marathon die verbroken zijn konden gebeuren omdat de winnaars stopten met denken dat ze het niet konden halen. Diezelfde les geldt voor persoonlijke doelen; geloof erin dat je alles kunt doen. Stop met denken dat je die eerste marathon niet uit kunt lopen.

Hef je mentale grenzen op

Voedingswaarde is van levensbelang

Vroeger werd er vaak gedacht dat je een marathon uit zou kunnen lopen als je honderden kilometers trainde. Hoe verder de afstand – hoe groter de kans. In plaats daarvan denken we nu dat het een combinatie is. Je doet aan snelheidstraining, herstel daarvan, volg op met restabiliserende training (spierversterkend) en niet te vergeten goede voeding, om dit ongelooflijke doel te bereiken.

Als je denkt dat je kunt eten wat je wilt omdat je calorieën nodig hebt, dan geef je jezelf geen kans om je volle potentieel te bereiken. Als je voedsel kiest met een hoge voedingswaarde in plaats van bewerkt voedsel dan is dat de beste verandering die je kunt maken voor je marathon'carrière' – mager vlees, vis, noten, groenten en fruit spelen een grote rol in de voeding van een renner. Hoe meer voedsel van lage voedingswaarde je naar binnen werkt, hoe slechter voor je lichaam.

Voedingswaarde is van levensbelang

Begin NU met je marathon training

De grootste fout die veel beginnende marathonners maken is dat ze zich niet houden aan een trainingsschema met een lange termijn. Ze proberen op het laatste moment alles tegelijk te doen, zoals een student die de avond voor zijn examen alles in zijn hoofd kramt. Als beginnende marathonners op deze manier trainen, voelen ze zich op de dag van de marathon vaak zo slecht dat ze hun loopbaan opgeven, zelfs al halen ze de eindstreep.

Of je nou een natuurtalent bent of niet – met een langdurig trainingschema kun je langzaam beter worden en blijven. Wil je je eerste marathon uitlopen? Begin dan nu. Wil je je persoonlijke record verbreken in mei 2015? Begin dan nu.

Begin NU met je marathon training

Zoek uit wat het beste trainingsschema is voor jou en houd je eraan met passie en precisie.

Je vastleggen aan een langdurig trainingsschema en een dagelijkse dosis discipline helpen je om week na week vol te houden. Natuurlijk kun je aanpassingen maken als het nodig is, het wat rustig aan doen als je ziek bent of geblesseerd raakt, maar je moet je vastbijten om de essentie vol te houden – gezond eten, voldoende rusten en alternatieve workouts doen als je wat kilometers hebt gemist.

Je hebt heel wat weken van dit programma nodig, maar als je het volbracht hebt zul je verbaasd staan van de fantastische evolutie die je meegemaakt hebt door dit soort discipline te hebben.

Zoek uit wat het beste trainingsschema is voor jou en houd je eraan met passie en precisie.

Bescherm jezelf tegen blessures

Door je core, heupen en hamstrings te versterken en door een goede houding te oefenen kun je de belasting verleggen van je knieën naar je core. Daardoor verminder je niet alleen de kans op knieblessures maar bouw je ook een solide spiersterkte op die kan leiden tot een betere prestatie.

Vraag om advies van een personal trainer om te wennen aan de basis strategiëen en workouts die je in staat stellen om dit doel te bereiken. Blessures komen vaak voor bij beginners, dus probeer om alles in goede balans te krijgen.

Bescherm jezelf tegen blessures

Pep jezelf op

Als je jezelf een doel stelt sta je waarschijnlijk in vuur en vlam. Blijf die vlam aanwakkeren. Dat heb je nodig om buiten je comfortzone te blijven, vooral als beginner. Blijf enthousiast door te lezen over renners, andere marathonners op te zoeken en te blijven dagdromen over je grote passie – de marathon uitlopen.

Stook jezelf op

Sta stevig in je schoenen

Het maakt niet uit hoe stellig je je doel wilt bereiken, er komt een dag dat je het niet meer ziet zitten. Teveel werk, geen vrije tijd meer, je hebt een plateau bereikt. Dat is juist de tijd om vol te houden. Geef het niet op. Sta stevig in je schoenen.

Sta stevig in je schoenen

Bel een deskundige

Maak een race van je workout planning – word sterker, sneller, wijzer en gezonder door jezelf constant te onderrichten in alle onderdelen die te maken hebben met je training: technische onderdelen van je training strategie, krachttraining, gezond voedsel en rust.

Als je er niet zeker van hoe je je lichaam, geest en je leven kunt veranderen door hard te trainen, bel dan een expert en vraag om hulp zodat je het goed aanpakt.

Omgaan met je tijd

Werk, familie en verplichtingen hebben we allemaal. Alleen door een strikt schema op te stellen kun je de tijd vrijmaken om te trainen voor je doel – de marathon. Het is een kwestie van prioriteiten stellen.

Omgaan met je tijd

Het belangrijkste: Geniet ervan!

Let ervoor op dat je geen stresskip wordt omdat je 'moet' gaan trainen. Beschouw het als een uitlaatklep van alle andere drukte in je leven. Zet jezelf ten doel om die marathon uit te lopen, maar doe het op een manier zodat je ook kunt genieten van het proces. Dan kun je bij de eindstreep zeggen dat de reis het doel de moeite waard heeft gemaakt.

Het belangrijkste: Geniet ervan!

Gerelateerde tags :

Voedingswaarde Passie
...
...

Gefeliciteerd! Je hebt iemand gevonden!

Jullie hebben allebei elkaars profiel bekeken en goedgekeurd. Je kan nu een gesprek beginnen.

Select language