Beste muziek tijdens je workout

Iedereen weet dat lichaamsbeweging de beste en gemakkelijkste manier is om ernstige ziektes te voorkomen tijdens je hele leven. We weten ook dat het veel gemakkelijker wordt als je eenmaal een routine hebt opgebouwd. Elke dag iets op het programma hebben, al is het maar naar je werk fietsen, helpt echt. Wat je dan ook nog nodig hebt is motivatie. 

Dat weten we in principe ook wel; als je gemotiveerd bent om aan lichaamsbeweging te doen, wordt het gemakkelijker om aan die sport of andere bezigheid te beginnen en het ook vol te houden. Iets wat je echt kan inspireren en helpen om gemotiveerd te blijven is muziek!

Kijk maar eens rond in de sportschool. Practisch iedereen heeft oordopjes in. Het loopt echt lekkerder op die lopende band met een flink ritme in je oren. En al die klassen die gegeven worden; heb je wel eens een zumba- of aerobicsklas gezien zonder muziek? Als je een extra duwtje nodig hebt voor je volgende workout, lees dan even door om een goede muzieklijst voor jezelf in elkaar te zetten.

Beste muziek om naar te luisteren tijdens je workout

Hoe bepaal ik het tempo?

Je moet even goed nadenken over welke muziek je op je lijst gaat zetten. Waar je in het bijzonder op moet letten is het tempo, oftewel het aantal beats per minuut van een bepaalde nummer. Als je naar een mooie balade luistert is het erg moeilijk om op gang te komen, zelfs als je gewoon wandelt. Als het tempo te hoog is, raak je gemakkelijk uit je ritme, wat alleen maar irritant is. De kunst is om precies het goede ritme te vinden voor jouw bezigheid.

Gemiddelde muzikale tempo's zijn goed voor activiteiten zoals wandelen en gewichtheffen. Dit tempo moet liggen tussen de 118 en 139 beats per minuut voor deze activiteiten. Lange afstand lopers en joggers willen een sneller tempo hebben om op te trainen. Hardlopers en joggers moeten het zoeken tussen 147 en 160 beats per minuut. Het helpt je om een constant niveau te houden tijdens je workout. Of, als je het wilt variëren, kies je juist een sneller of langzamer tempo.

Tempo van muziek en intensiteit van je workout

Het luisteren naar muziek brengt je in een 'zone' en motiveert bijna ongemerkt. Als je b.v. op de lopende band staat en je wilt interval trainen, dan kun je dat gewoon doen met behulp van je muzieklijst. Langzamer beginnen, opvoeren, weer wat minder – het werkt echt. Een goed begintempo is 115 tot 130 beats per minuut.Voor hogere intensiteit kun je dan naar 160 beats of zelfs nog hoger gaan.

Van de andere kant als je een yoga sessie aan het doen bent, dan heb je toch nog muziek nodig, maar op een heel laag tempo zoals 100 beats per minuut of echte achtergrondmuziek van kabbelende beekjes en fluitende vogeltjes. Dat inspireert voor dit soort van lichamelijke oefening die ook erg intensief kan zijn.

Hoe hard mag het?

Het is begrijpelijk dat je het geluid zo hard mogelijk wilt zetten als je je favoriete nummers speelt op je speellijst en je bent aan het sporten. Het is niet bewezen dat harde muziek beter werkt als je sport dan muziek met minder volume, maar het is wel belangrijk om te beseffen dat het je gehoor echt kan beschadigen.

Vooral als je een langdurige workout hebt, heb je er geen erg meer in hoe hard je muziek wel staat. Hoe meer lichaamsbeweging, hoe meer endorfinen er vrijkomen en daardoor ben je je er niet meer van bewust dat je je gehoor aan het beschadigen bent. Begin met een gemiddeld geluidsniveau. Een goede indicatie is dat iemand die naast je staat, de muziek niet moet kunnen horen als jij oordopjes in hebt. Is dat wel het geval dan moet het volume omlaag voor je eigen veiligheid.

We zijn het er over eens dat muziek een belangrijke rol speelt bij workouts. Het motiveert en je geniet ervan, daardoor hou je het langer vol. Je weet nu ook dat het belangrijk is om erover na te denken wat je op je speellijst zet. Het tempo van de muziek bepaalt het tempo van jouw workout. Besteed er even wat tijd aan om de perfecte muziek uit te zoeken voor jouw bezigheid en vergeet niet om de lijst lang genoeg te maken zodat je niet zelf hoeft te zingen in die laatste 10 minuten!

...
...

Gefeliciteerd! Je hebt iemand gevonden!

Jullie hebben allebei elkaars profiel bekeken en goedgekeurd. Je kan nu een gesprek beginnen.

Select language