Weet jij hoe je moet hardlopen?

Dat is een simpele vraag en het is iets waar je waarschijnlijk niet eens over nadenkt. Hoe je het aan moet pakken om te leren hardlopen is de laatste tijd een veelbesproken onderwerp. Eerst dacht niemand daar ooit over na, maar nu lees je overal over hardlooptechnieken en hoe je het het beste aan kunt pakken om een goede start te maken. Veel trainers en wetenschappers geloven dat zij een antwoord hebben op deze vraag die overal veelbesproken is. Als je je doel wilt bereiken moet je enorme aandacht besteden aan de manier waarop je hardloopt.

Gelukkig is Sportpartner hier om je te helpen!

Je bent een beginner en je denkt dat je gewoon op je eigen houtje kunt gaan rennen zonder dat je een trainer of advies nodig hebt. Dat is dus niet zo. Het is wel zo dat de mens al tienduizenden jaren hardgelopen heeft. Onze voorouders moesten rennen om op voedsel te jagen en ze moesten ook kunnen ontsnappen als ze zelf opgejaagd werden.

Maar ja, ons leventje ziet er heel wat anders uit. Onze lichamen hebben zich aangepast aan de moderne tijd en hardlopen is geen natuurlijke beweging meer. In feite is het best gecompliceerd en je moet op de details letten als je afstand en snelheid wilt verbeteren, vooral als je blessures wilt voorkomen. We zitten uren op kantoor, stappen in de auto en vallen dan thuis in de bank. Veel mensen vinden sporten te lastig en vinden het wel goed zo. Daarom moeten we opnieuw leren om te (hard)lopen. Het gaat niet eens alleen om hardloopschoenen. Er komt nog meer bij kijken. Hoewel, beginnen met hardlopen is helemaal niet moeilijk.

Hardlopers tijdens een marathon. Hardloopschoenen en sportpartners.

Wat is efficiënt hardlopen?

Efficiënt hardlopen, betekent dat je je lichaam moet 'leren' om

  • meer calorieën te verbranden in langeafstand races,

  • vet te gebruiken in plaats van koolhydraten als brandstof in marathons,

  • een perfect oxidatief metabolisme te ontwikkelen in je spieren als je snelheid wilt ontwikkelen,

  • een hoge aerobe drempel te ontwikkelen (erg snel lopen en in de aerobe zone blijven),

  • een perfecte houding te hebben

  • en een optimaal ritme te handhaven.

 

We zijn geboren om te rennen (zonder hardloopschoenen)

Onderliggend in deze discussies over het beginnen met hardlopen begint zich overeenstemming te vormen dat de hardlooptechniek effectief geleerd kan worden. En dan specifiek dat er een correcte manier van hardlopen is die identificeerbaar is en die elke hardloper kan leren zodat hij sneller kan lopen en relatief blessurevrij kan blijven. Dit concept verschilt hemelsbreed met wat men de laatste 10 jaar geloofde over hardlopen.

Vroeger dacht men dat een goede hardlooptechniek iets was waar je mee geboren was en de enige manier om beter te worden was om gewoon te gaan rennen en dan viel alles vanzelf op zijn plaats (of niet). Er zijn nog steeds experts die deze theorie aanhangen. Tarahumara hardlopers zijn het levend bewijs van deze theorie (zie foto).

Tarahumara hardlopers. Op blote voeten rennen. Kinderen rennen in het Sierra Nevada gebergte.

Hardlopen op schoenen of op blote voeten

Hardlopers hebben de neiging om anders te lopen met hardloopschoenen dan op blote voeten omdat schoenen minder effectief zijn en de kans op blessures vergroten in vergelijking met hardlopen op blote voeten. Hoewel het voor bijna niemand van ons een optie is om op blote voeten te rennen, kan elke hardloper wennen aan schoenen of aan het rennen op blote voeten. We moeten ook niet vergeten dat de meeste van ons een zittend bestaan leiden en dat onze lichamen daardoor een spier-onevenwichtigheid hebben ontwikkeld wat een negatieve invloed heeft op onze natuurlijke hardlooptechniek.

Het corrigeren van deze onevenwichtigheid leidt niet automatisch tot de opheffing van het effect wat het heeft op hardlopen, maar het maakt het gemakkelijker om deze effecten te verwijderen door een bewuste controle van je postuur. Het belangrijkste punt blijft dat het gemakkelijk is om te beginnen met het leren van hardlopen.

Op blote voeten rennen. Hardlopen over het strand. Beginnen met hardlopen zonder schoenen.

10 Stappen om verstandig te beginnen met hardlopen

Elke spier moet lekker ontspannen zijn, er mag geen onnodige stress zijn in je lichaam, hoewel het enorm hard moet gaan werken tijdens de training / het hardlopen. Je voeten moeten recht vooruit staan. Dit is allemaal noodzakelijk om hardloopblessures te voorkomen.

 

Laten we eens kijken naar de lijst.

  1. Trek je schouders naar achteren. Relax je spieren en houd je rug recht zodat de juiste houding je rug- en je bilspieren harder laat werken zodat je beter resultaat krijgt als je begint met hardlopen.

  2. Beweeg je armen heen en weer in een slingerende beweging, breng ze niet omhoog voor je borst en houd ze niet stijf.

  3. Buig je ellebogen in een hoek van 90 graden en bal je vuisten niet.

  4. Relax je enkels om blessures te voorkomen, houd ze niet stijf. Beginnen met hardlopen betekent ook dat je je gezondheid in de gaten moet houden.

  5. Het ideale hardlooptempo is 180 stappen per minuut. Om erachter te komen hoe jij rent, tel dan gedurende 30 seconden hoe vaak je linkervoet de grond raakt. Vermenigvuldig dat met twee. Als je in een hoger tempo wilt rennen, verhoog dan het aantal stappen. Een grotere schrede kan de gewrichten en spieren forceren. Let er ook op dat je je armen gelijkmatig beweegt; dat moet ook constant blijven tijdens het hardlopen.

  6. Als je begint met hardlopen, kijk dan vooruit, niet naar beneden en probeer je hoofd en nek in een vaste positie te houden.

  7. Denk niet na over hoe je ademt. Probeer te ontspannen en houdt een bepaald ritme aan. Het doet er niet toe of je door je mond of door je neus ademt, het is belangrijk dat je comfortabel bent.

  8. Tijdens het hardlopen is het een goed idee om je buikspieren een beetje aan te spannen, maar forceer het niet in het begin. Je went er vanzelf aan.

  9. Probeer bij het rennen op je voorvoet te landen want als je op je hiel landt, krijgen je ruggenwervel, heupen en enkels een schok te verduren en loop je het risico op blessures. Zorg er ook voor dat je goede schoenen hebt, die goed passen, steun geven en je voeten en enkels niet in de verkeerde richting dwingen.

  10. Voordat je begint met hardlopen, zorg ervoor dat je opwarmoefeningen doet, zoals stretches en vergeet ook niet om af te koelen na het rennen, zodat je spieren en gewrichten kunnen herstellen.

Atletiekbaan. Beginnen met hardlooptips voor beginners. Een uitgebreide handleiding om blessurevrij te blijven.

Conclusie

Het is onze mening dat als er een manier is om sneller te rennen en blessurevrij te blijven die gegarandeerd werkt voor alle hardlopers, dan zou het er vanzelf uitkomen. Maar het is erg moeilijk om voor te stellen dat miljoenen mensen met verschillende lichaamsvormen en afmetingen, beenlengtes, zwaartepunten en gewrichtshoeken zouden kunnen passen in één enkel patroon of één enkele techniek zouden kunnen gebruiken. We denken dan eerder dat fouten op den duur gecorrigeerd worden tijdens het hardlopen. De conclusie hier is dat je je hardlooptechniek aan zou moeten passen aan je lichaam en aan je eigen behoeften. Beginnen met hardlopen is niet moeilijk, je moet het gewoon geleidelijk leren.

Middernacht hardlopers. 's Nachts hardlopen. Een andere soort marathon.
...
...

Gefeliciteerd! Je hebt iemand gevonden!

Jullie hebben allebei elkaars profiel bekeken en goedgekeurd. Je kan nu een gesprek beginnen.

Select language