Het belang van voeding en hydratatie als je tennist

Het maakt niet uit op welk niveau je je sport bedrijft. Of je nou een beginner, een weekend-amateur of een beroepsspeler bent die in regionale of zelfs in nationale wedstrijden speelt, er zijn twee factoren die voor ons allemaal hetzelfde zijn.

Hydratatie en voeding zijn twee belangrijke elementen die ons allemaal verbinden. Als je begrijpt hoe complex deze dingen zijn en dat er echt wel wat meer bij komt kijken dan alleen maar een bord spaghetti te eten voor de wedstrijd, dan kan het veel verschil voor je maken in het verbeteren van je prestaties voor je tennisspel.

Appel en tennisballen

Duizend korte sprintjes

Bjorn Börg, de grote ster uit de jaren 80, heeft eens gezegd dat een tennis wedstrijd eigenlijk meer leek op “duizend korte sprintjes”. Denk daar eens even over na. Als ik tennis, dan ben constant in beweging, altijd met iets bezig, maar het is niet altijd hetzelfde wat ik aan het doen ben. Het is een spel met vaart, van vlot sprinten tot een enkele stap naar links of rechts om aan te passen, maar nooit geleidelijk. De snelle en explosieve aard van tennis kan overvloeien in een langdurige en gracieuze rally, wat betekent dat je lichaam zich aan moet passen van plotselinge scherpe bewegingen naar een sprint waarbij je uithoudingsvermogen nodig hebt.

Voorbereiden voor dit soort spel is moeilijk en je hebt een professionele aanpak nodig. Zelfs als je alleen maar in het weekend in het park een balletje wilt gaan slaan, of als je af en toe competitie speelt moet je ervoor zorgen dat je goed voorbereid bent, gezien vanuit het voedingsstandpunt.

Elke dag de schijf van vijf is goed genoeg, toch?

Er komt heel wat meer kijken bij sportvoeding dan alleen maar elke dag je vijf porties fruit en groenten eten. Er is natuurlijk een basis van waarheid in de schijf van vijf, maar je hebt bijvoorbeeld ‘goed’ en ‘slecht’ fruit. Er is veel verschil in wat en wanneer je eet.

Wat je eet vóór de wedstrijd

Voor elke wedstrijd eet ik grofweg hetzelfde. Dat is misschien wel saai, maar ik speel echt voor de lol , en het is dus echt niet zo dat ik zeven dagen per week zo eet. Als dat het geval was, zou ik natuurlijk het een en ander veranderen aan mijn dieet net voor de wedstrijd.

De maaltijd voor de wedstrijd is meestal rijk aan koolhydraten en bevat relatief weinig proteïne. Dat is belangrijk. Je wilt geen maaltijd hebben met een hoog proteïnegehalte net voordat je speelt. Daar word je traag van. De koolhydraten geven je energie.

Een tafel vol gezond voedsel

Voedsel voor de wedstrijd

Mijn voorbereiding voor de wedstrijd begint de avond van tevoren al. Dan eet ik een volle bord met bruine rijst en kip en wat gestoomde groenten. Op de dag van de wedstrijd wil ik gemakkelijk verteerbaar voedsel eten om te voorkomen dat ik er last van heb tijdens de wedstrijd.

Meestal speel ik mijn tenniswedstrijden vroeg of later in de middag, dus voor lunch neem ik dan een boterham met kippenborst, een klein beetje mayonaise en een kleine groene salade. Ik drink ook een glas melk, een glas water (of misschien een sportdrankje) en normaal eet ik ook een appel of een ander stuk fruit.

Ik drink nooit koffie of thee of de dag van de wedstrijd. Ik weet dat er een heleboel voor- en nadelen aan zijn, maar mijn persoonlijke ervaring is dat ik beter kan spelen zonder koffie of thee.

Voor de wedstrijd begint, eet ik vaak nog een banaan en drink ik nog een glas water, maar niet zoveel dat ik tijdens de wedstrijd last heb van een volle blaas, waardoor ik me niet kan concentreren.

Het is ook belangrijk om te eten en te drinken tijdens de wedstrijd.

Voeding is iets waar je altijd bij stil moet staan, zelfs als je aan het tennissen bent. Als je gaat zitten tussen de sets in dan drink je geen cappuccino of een slok Cola en neem je geen hap van een Mars.

Ik neem graag een literfles met een sportdrank mee de tennisbaan op als ik ga spelen. In de zomer misschien wat meer. Dat wil niet zeggen dat ik dat helemaal opdrink, maar ik weet graag zeker dat ik genoeg zal hebben. Bananen zijn ook een belangrijk onderdeel van mijn wedstrijd-voedselplan. Het hoge kaliumgehalte in bananen (ook in watermeloen) helpt om die vervelende krampen te voorkomen waar je mee te maken krijgt in de uren die een tenniswedstrijd kan duren.

Proteïne na de wedstrijd

Ik speel bij een tennisclub en het maakt niet uit waar we competitie spelen, maar na de wedstrijd komen we allemaal bij elkaar op onze club en gaan we met z’n allen eten. Ik neem altijd een Ceasar kipsalade. Het hoge proteïnegehalte in de kip, vooral in de salade die ik eet, is de perfecte aanvulling na een work-out of wedstrijd. Voldoende water drinken is ook een must. Ik denk dat ik op een dag als ik een wedstrijd heb ongeveer drie tot vijf liter water drink. Het hangt ervan af welke tijd van het jaar het is. In de zomer is het zo’n vijf liter maar als het koeler is of als de wedstrijd minder intensief is zal het zo’n drie à vier liter zijn.

Bananen en een tennisracket

Ik ben geen expert, maar het werkt voor mij

Ik heb geen opleiding gevolgd in voedingsleer, maar ik ben gek op sporten. Ik ben geen hoogbetaalde atleet, maar ik sla geen figuur op de sportvelden. Mijn plan en mijn advies pretenderen niks meer te zijn dan alleen dat: mijn plan en mijn advies, en ik hoop dat je er wat aan hebt.

Probeer het maar eens, Experimenteer met wat je eet en drinkt en kijk wat het beste voor jou werkt. Maar denk er wel aan dat er meer bij komt kijken om goed te kunnen tennissen dan alleen maar de bal te kunnen slaan. Het is waardevol om je lichaam te (leren) kennen en ervoor te zorgen dat het goede brandstof heeft voor het werk dat je ervan verwacht. Dan ben je altijd goed voorbereid om de volle vijf sets uit te spelen.

...
...

Gefeliciteerd! Je hebt iemand gevonden!

Jullie hebben allebei elkaars profiel bekeken en goedgekeurd. Je kan nu een gesprek beginnen.

Select language