Hoe je moet fietsen in een groep

Het mag duidelijk zijn dat fietsen een kunst is, vooral als je echt gaat wielrennen, hetzij recreatief, als amateur of professioneel. De meeste mensen vinden het griezelig om in een grote groep te fietsen, vooral als de fietsers vlak bij elkaar zijn. Dit soort sport vereist geen kwantumfysica maar kan gemakkelijk aangeleerd worden door systematisch en gecontroleerd het navolgende te oefenen.

Basis begrippen van fietsen

Als je op de weg fietst ben je een weggebruiker en dus onderhevig aan alle verkeersregels, net zoals een auto. Het verschil zit 'm erin dat deze regels altijd gelden, zelfs al ben je off-road aan het veldfietsen. Er zijn dus wat belangrijke punten waar je je aan moet houden als je in een groep fietst. Niemand is erop uit om een ongeluk te veroorzaken maar een botsing tussen fietsers kan net zo serieus zijn als een botsing tussen een auto en een fiets. Snelheid is gevaarlijk.

Als een extraatje voor je staan hier ook wat tips die in professioneel wielrennen gebruikt worden. Jij kunt er ook je voordeel mee doen.

  • Houd afstand. Als je nog nooit in een groep gefietst hebt, probeer dan tenminste een meter achter je voorganger te blijven. Dat geeft je ruimte en tijd om te reageren. Het is wel wennen om comfortabel te zijn in deze positie, maar je zult zien dat het al snel veel beter gaat.

  • Kijk NOOIT om. Vooral als je een beginner bent kun je beter niet achterom kijken want je hebt altijd de neiging om je stuur naar de kant te trekken waar je je hoofd naar toe draait. Kijk alleen voor je.

  • Richting aangeven. Geef het elke keer aan als je van richting wilt veranderen. Laat de anderen weten wat je gaat doen. Vooral als de hele groep om een obstakel heen gaat, zorg dat je medefietsers niet verrast worden. Het is heel belangrijk om te COMMUNICEREN.

  • De weg is niet van jou alleen. Probeer zo dicht mogelijk tegen de wegkant te fietsen en stel jezelf en je medefietsers niet bloot aan het gevaar van ongeregelde en onverantwoordelijke chauffeurs. De wegkant is je vriend. Blijf er dichtbij.

  • Let op. Over verantwoordelijkheid gesproken, fietsen is bijna net als autorijden. Je moet CONSTANT opletten. Houd je handen aan het stuur en ben er steeds klaar voor om te remmen of uit te wijken als dat nodig is.

  • Het is geen wedstrijd. Fietsen is een vriendelijke sport en je gaat met je vrienden rijden voor de lol. Niet om op te scheppen hoe snel en sterk jij dan wel bent.

Na een paar honderd kilometer in je groep gefietst te hebben, met wat nu zeker je vrienden zijn, wil je als groep sneller gaan rijden. Je bent er nu klaar voor om gebruik te maken van elke aërodynamiek die tot je beschikking staat.

Vooral als het over wegrijden gaat, kun je met het fietsen in een groep een hoge snelheid bereiken. Als de groep een 'peleton' wordt zijn de fietsers in het midden maar enkele centimeters van elkaar af bij hoge snelheid. Elke kleine fout kan desastreuze gevolgen hebben. Hoge snelheid is gevaarlijk maar de risico's kunnen onder controle gebracht worden.

We zullen bij het begin beginnen. 

Waarom fietst de groep zo dicht bij elkaar?

De grootste oorzaak van deze snelheid is de aërodynamiek. Elke fietser die behoorlijk doortrapt creëert een klein vacuüm achter zich. Als je nou net achter hem aan komt wordt je meegetrokken in zijn kielzog. De weerstand voor jou is veel minder en je hebt tot 30% minder energie nodig om de snelheid van je voorganger te evenaren. 

Door dit fenomeen kan een groep fietsers veel meer snelheid maken als ze in een enkele rij fietsen. Als de koploper moe wordt, laat hij zich afzakken naar de laatste positie en neemt de volgende fietser in de rij zijn positie over aan de kop van het peleton.

Fietsen als een professional

Fietsers kunnen zo het effect van de wind minimaliseren, maar ze moeten een bepaalde formatie aannemen naar gelang waar de wind vandaan komt. Op de foto hieronder (4e plaatje) kun je zien hoe de rij gevormd moet worden als de wind van rechts komt.

Als er niet zo loeihard gefietst wordt, kunnen de fietsers ook met z'n tweëen naast elkaar rijden en als ze in een lekker ritme fietsen gebruiken ze een techniek die ook wel 'Dutch train' genoemd wordt om snel van koplopers te wisselen als de voorgangers moe worden.

Hoe meer je fietst en hoe meer je op je gemak raakt in een rij of in een groep, hoe beter je reflexen worden en hoe gemakkelijker je koerst. Als je de pro's ziet fietsen op tv dan kunnen die zo dicht op elkaar fietsen, zonder ongelukken, dat er midden in de groep geen luchtweerstand meer is. Het enige wat ze dan nog horen is het zoemen van de banden. Als de pro's echt gaan sprinten dan gaan ze in een rij fietsen.

Het geheim van in een groep fietsen met meerdere fietsers is gebaseerd op kunde en oplettendheid. Als je dat onder de knie krijgt en de tijd neemt om veel te gaan fietsen is het resultaat verbazingwekkend.

Gerelateerde tags :

Fiets
...
...

Gefeliciteerd! Je hebt iemand gevonden!

Jullie hebben allebei elkaars profiel bekeken en goedgekeurd. Je kan nu een gesprek beginnen.

Select language