Introductie

Een vraag die elke sportfietser tegenkomt gaat over de keuze tussen Hardtail of Full Suspension bikes. Experts noemen een mountainbike (MB) met voor-en achterwielophanging, een full-suspension bike (FS) en een fiets zonder voor-en achtervering heet een hardtail (HT). Welke past het beste bij jou? We zullen eens kijken wat de voor-en nadelen zijn van allebei.

Introductie

Hier bij Sportpartner.nl hebben we een uitgebreide gids in elkaar gezet om je te helpen de beste keuze te maken voor wat jij nodig hebt. We begonnen met de grote vraag. HT vs. FS - Welke is het beste? De grootste verschillen tussen hardtail en full-suspension bikes worden hieronder op een rijtje gezet.

Voor sommige mensen is dat antwoord gemakkelijk want er zijn MTB-branches waar sommige bikes 'standaard' zijn. Dus:

  • Voor Downhill races (DH), worden nu alleen FS bikes gebruikt. HT bikes werden in het verleden wel gebruikt in deze categorie, maar nu helemaal niet meer;

  • Voor Trial races gebruiken de racers alleen HTs met een speciaal soort frame; erg laag en gespecialiseerde modellen zonder een zadel;

  • Voor Dirtjumpen, straatraces en andere sporten waarbij gesprongen wordt en andere truckjes worden uitgehaald worden meestal HT bikes gebruikt met een hardere, kortere en lagere positie.

De vraag is dan wat het beste is voor diegenen die een crosscountry, eenvoudige bike willen om te gebruiken in modderige velden maar ook in de stad. Voor deze categorie fietsers hebben de fabrikanten een groot aanbod ontwikkeld. Alle modellen in HT en FS hebben verschillende ontwerpen en onderdelen van erg goedkoop tot extreem duur.

Ervan uitgaande dat je een veelzijdige bike wilt waar je mee kunt crosscountry rijden, maar ook in de stad mee kunt fietsen, hoe maak je dan de juiste keuze? Laten we eens kijken wat de voordelen en tekortkomingen zijn van elke soort bike.

Beginnen met fietsen. Man met een fiets.

Voordelen van Hardtail bikes

  • Ze zijn verreweg het goedkoopste. De enige optie met een prijskaartje van minder dan 1000 euro. Er zijn natuurlijk ook dure modellen met frames van carbon of titanium en met top uitrusting waar je rustig 5000 euro voor betaalt. Maar je kunt al een goede HT bike vinden tussen de 300 en 600 euro.

  • Ze hebben een simpele constructie zonder de gecompliceerde verbindingen van de FS modellen, wat ze betrouwbaarder maakt en goedkoper in onderhoud (De versnelling is praktisch het enige verbruiksartikel van een HT).

  • Ze leveren grotere stijfheid bij het fietsen en hebben daardoor een efficiëntere transmissie van trapkracht, hoewel er FS modellen zijn waarbij je de vering kunt vergrendelen, waardoor het een HT wordt. Maar vaak is een FS bike waarvan de vering op slot staat niet zo stijf als een HT.

  • Het gewicht van een HT frame is lager dan dat van een FS in dezelfde prijsklasse.

  • De hardtail bikes bieden een vaste geometrie, waardoor de positie van het lichaam en bepaalde afstanden, zoals de kettinglijn of de afstand van het zadel niet veranderen. Het trappen en remmen is meer 'stabiel'. Over het algemeen hebben FS frames zulke veranderingen wel, hoewel verschillende soorten geometrie dat zoveel mogelijk proberen te elimineren.

  • Er kan een bagagedrager achter op het frame geïnstalleerd worden.

Hardtail bike op het land. Voordelen van hardtail bikes.

Nadelen van Hardtail bikes

Het grootste nadeel van HT bikes ten opzichte van de FS is, natuurlijk, dat elke schok die veroorzaakt wordt door over een oneven terrein te rijden bijna helemaal terecht komt bij de berijder. Dat is niet alleen vervelend en pijnlijk door de flinke schokken, maar op hoge snelheid bij een afdaling kan het leiden tot destabilisatie van het achterste deel van de bike. Ook als je over grote obstakels heenrijdt kunnen HT bikes de grip verliezen, die beter is bij FS bikes.

  • Dit alles heeft tot resultaat dat de snelheid verminderd wordt als je over ruw terrein rijdt. De schokken worden niet 100% doorgegeven, een gedeelte wordt opgevangen door de banden. Ten slotte, afhankelijk van het materiaal waar de HT van gemaakt is, kan dat ook een gedeelte van de schok absorberen.

  • Vanuit dit standpunt gezien is aluminium stijver dan staal. Carbon is een materiaal wat gebruikt kan worden om bepaalde gedeelten van het frame de gewenste stijfheid te geven. Er zijn frames waarvan het achterstuk expres meer flexibel gebouwd is om wat van de schok te absorberen.

Wielophanging. Nadelen van Hardtail bikes.

Hardtail bikes: conclusie

HT bikes zijn de topkeuze als je een laag budget hebt. Aan dit soort bikes wordt ook de voorkeur gegeven door personen die op minder ruw terrein rijden en degenen die een krachtigere acceleratie willen. Ze zijn geschikt voor zowel in de stad als korteafstand competities.

Voordelen van Full-Suspension bikes

Het meest voor de hand liggende voordeel is dat de achtervering de schokken volledig opvangt als je over hobbels rijdt. Dus een afdaling over rotsen verandert van een continu geschud naar een gladde afdaling met een lichtjes op-en-neer gaande beweging.

  • Op paden met veel stenen en wortels kun je met een FS bike harder fietsen, of je nu daalt of klimt of gewoon op een plat stuk fietst.

  • De schokken die door je botten opgevangen worden zijn veel minder.

FS bike. Voordelen van Full -Suspension bikes

Nadelen van Full-Suspension bikes

De aanschafprijs is hoog. De goedkoopste premium FS modellen met eenvoudige uitrusting beginnen bij 1000 euro. Laat je niet voor de gek houden met nieuwe FS bikes die veel goedkoper zijn. Deze zijn van slechte kwaliteit en hebben maar één veerophanging waardoor de bike juist onstabiel wordt, in plaats van meer stabiel. De verbindingen van het frame zijn van slechte kwaliteit waardoor ze op den duur afbreken.

  • Door het flexibele frame is er energieverlies bij het trappen wat je het beste kunt zien op vlak terrein en op asfalt. Fabrikanten proberen dit probleem op te lossen met een vering vergrendeling, waardoor het mogelijk wordt om deze bike bijna net zo stijf te maken als een HT. Er zijn ook meer geavanceerde systemen op de markt die intelligenter zijn en die kunnen differentiëren tussen beweging veroorzaakt door de voet of door een obstakel. Deze topsystemen slagen erin om het trappen niet in de weg te staan maar toch de schok van obstakels te absorberen.

  • Het frame is gecompliceerder. Er zijn verschillende slijtagepunten, inclusief lagers en lager bussen in de verbinding en demper en het bevat onderdelen die slijten. In principe komt dat omdat demper lagers en lager bussen na verloop van tijd vervangen moeten worden, net zoals de ophangingvork. Ze moeten ook regelmatig gesmeerd worden, pakkingen moeten vervangen worden, enz.

  • De achterwielophanging moet bijgesteld worden naar de behoefte van de gebruiker.

  • Een FS frame is zwaarder dan een HT frame van dezelfde kwaliteit.

  • Op een FS bike kun je bijna geen bagagedrager plaatsen. Er zijn wat modellen waar je een bagagedrager aan het zadel vast kunt maken maar die zijn niet zo stevig en betrouwbaar.

  • Afhankelijk van de soort verbinding kan het veranderen van de bike geometrie het fietsen beïnvloeden door de afstand te veranderen tussen het zadel en de pedalen en ook de kettinglijn. Dat beïnvloedt het trappen en het remmen.

Nadelen van Full-Suspension bikes. Fietswiel.

Full-Suspension bikes: Conclusie

FS bikes hebben de voorkeur van liefhebbers van trails met stenen, wortels en andere obstakels. Voor competities verdienen ze de voorkeur bij gebruik in triatlons waar de rijder meer dan 50 km moet fietsen. Hoewel, dure lichtgewicht modellen met hi-Tech ophangingsystemen worden ook al succesvol gebruikt in korteafstand competities.

Wat voor soort bike heb je nodig?

Een full-suspension bike kopen voor gebruik in de stad is onnodig geld weggooien. Dan heb je meer aan een goede kwaliteit hardtail bike (voor hetzelfde geld). Weeg zorgvuldig de voor- en nadelen tegen elkaar af, bedenk waar je de bike wilt gebruiken en dan kun je de juiste beslissing maken.

Een fietser in de natuur
...
...

Gefeliciteerd! Je hebt iemand gevonden!

Jullie hebben allebei elkaars profiel bekeken en goedgekeurd. Je kan nu een gesprek beginnen.

Select language