Op weg naar de gym

De motivatie is er en alles staat op lijn om met je nieuwe sportprogramma te beginnen. Je kunt bijna niet wachten om naar je speellijst te luisteren en die nieuwe hippe sportkleding en blitse sportschoenen aan te trekken. Sporten en trainen bieden je een heleboel voordelen wat je gezondheid betreft en je hebt de keuze tussen krachttraining, aerobic of aerobe training, flexibiliteit of mobiliteit en Yoga.

Hoe meer keuzes er zijn hoe lastiger het voor je wordt om hieruit te kiezen. We gaan eens kijken of we die keuze niet wat gemakkelijker voor je kunnen maken. En vergeet niet dat je ook meer dan één ding tegelijk kunt doen.

Fitness evaluatie

Wat je het allereerste uit moet zoeken is hoe het staat met jouw niveau van fitness. Je kunt niet verwachten dat je meteen een marathon kunt gaan lopen als je nog nooit aan hardlopen gedaan hebt. Het is belangrijk dat je langzaam aan begint. Het is een goed idee om een fitness evaluatie te doen bij een fitness expert die ervoor opgeleid is.

Je kunt wel denken dat je in goede conditie bent maar soms ben je b.v. erg gespierd en sterk (krachttraining), maar kun je nog geen kilometer hard lopen (aerobe training). Met een fitness evaluatie kom je erachter waar jij zelf het beste aan kunt werken. 

Zo'n test hoeft niet lang te duren maar het moet in ieder geval omvatten: weerstand, uithoudingsvermogen en flexibiliteit. De fitness evaluatie geeft je belangrijk inzicht in wat jij zelf kunt en daarop gebaseerd kun je dan een workout routine beginnen die bij jou past.

Fitness evaluatie

Aanbevolen richtlijnen

Er zijn veel studies gedaan in de sport- en gezondheidswereld om algemene richtlijnen te bepalen. Voor je gezondheid is het advies om tenminste 30 minuten per dag, minimaal 5 dagen per week behoorlijk te bewegen. Dit is haalbaar voor iedereen. Als het je doel is om gewicht kwijt te raken dan moet je toch wel 60 minuten vrij actief zijn, minstens 5 dagen per week.

Wanneer je pas begint met sporten kun je het beste beginnen met wandelen, fietsen, gymnastiek, zwemmen of een leuke dansklas. Zorg ervoor dat je iets kiest wat je leuk vindt dan is het veel gemakkelijker om het vol te houden.

Aanbevolen richtlijnen

Krachttraining

Behalve aerobics (waar je moe van wordt) is het ook aanbevolen dat je weerstandstraining doet, tenminste 2 dagen per week met minimaal een rustdag ertussen om je spieren te laten herstellen. Begin met weinig weerstand of gewicht en zorg dat je de techniek goed aanleert. Veel repetities met weinig gewicht en dan werk je je op tot meer gewicht met minder repetities.

Vraag hulp van een personal trainer in je gym. Hij of zij kan je op weg helpen naar een betere gezondheid zonder dat je blessures oploopt.  Als er niemand voor je aanwezig is kun je het beste met de machines beginnen (lees de gebruiksaanwijzing) voordat je met losse gewichten gaat werken.

Krachttraining

Hoe hard moet je trainen?

Een populaire manier van trainen is interval training. Dat ziet er geweldig uit als een ander dat doet, maar let op! Als je net begint is het niet verstandig. Eerst moet je je sport goed onder de knie hebben en je moet je lichaam de kans geven aan je workouts te wennen. Als je een maand of zo getraind hebt, kun je voorzichtig beginnen met interval – op de loopband rennen, dan gewichtheffen, even spinnen; jouw keuze. Soms kan interval ook gewoon harder en langzamer lopen zijn.

Je lichaam laten werken is het beste wat je voor je gezondheid kunt doen en het hoeft niet veel te kosten. Het vermindert je risico op bepaalde ziektes en aandoeningen en je voelt je gewoon veel beter. 

Beginners doen er goed aan om rustig te starten om blessures te voorkomen. Een goede techniek en vorm zijn erg belangrijk en zorgen ervoor dat je het beter vol kunt houden. Daarnaast raad ik je aan om ten minste 5 keer per week te fietsen of te lopen en 2 dagen per week aan lage weerstand training te doen.

Wat je ook niet vergeten mag is om te stretchen. Liefst vóór en na je workout. Dat voorkomt blessures en spierpijn. Dan ben je nu op weg naar een goede gezondheid.

Gerelateerde tags :

Doelen Gezondheid
...
...

Gefeliciteerd! Je hebt iemand gevonden!

Jullie hebben allebei elkaars profiel bekeken en goedgekeurd. Je kan nu een gesprek beginnen.

Select language