Zo blijf je in balans

Wat je nodig hebt om altijd een goede houding te hebben

Gratie. Dat is precies wat alle dansers willen laten zien op de dansvloer, of je nou aan ballet, ballroom, modern of jazz doet. Maar wat is nou precies gratie en hoe krijg je dat? Kun je het ontwikkelen? Is het een kwaliteit, beweging, kracht of houding?

Gratie is eigenlijk al deze dingen samen, maar het belangrijkste wat alle dansers nodig hebben is balans. Je evenwicht behouden is cruciaal voor iedere dans. Maar kun je evenwicht perfectioneren? Met  wat kennis, kracht en oefening kun je perfect in evenwicht blijven.

Werk aan je balans

Je hebt een goede basis nodig wanneer je als danser rechtop op één of twee benen wilt blijven staan. Daarvoor heb je ook de spieren in je buik, enkels en voeten nodig. Deze spieren kunnen wel wat aparte training gebruiken.

Je buikspieren zijn het centrum van de techniek in iedere vorm van dans. Ze helpen je bij het strekken van je benen, springen, draaien en snel bewegen. En ze zijn erg belangrijk om je houding goed te houden.

Om de buikspieren te ontwikkelen die je nodig hebt, is het belangrijk dat je die apart traint. Dat kun je doen met de Buikspieren Top 100 of de Schaarbeweging van Pilates.

Naast je buikspieren, kun je ook je enkels en je voeten trainen. Balanceren op wiebelende enkels, dat wil je liever niet. Daarvoor kun je teruggrijpen op de ouderwetse ballettechniek relevés. Ook de Pilatesoefening met de Thera band helpt je om je enkels te versterken.

Je gewicht goed verdelen

Weet jij waar je gewicht is? Zit het op je rechterbeen, je linkerbeen of er tussenin?

Om je houding te bewaren moet je altijd weten waar je gewicht is. Vaak als het dansen sneller gaat en de choreagrafie ingewikkelder wordt, vergeet je op je gewichtsverdeling te letten. Dat maakt je onzeker en daardoor maak je fouten en kun je vallen.

Let er daarom altijd goed op dat je weet waar je gewicht is en houd dit op je benen, niet erachter of er tussenin.

Houd je balans tijdens de dans

Focus je blik

De truck die alle professionele dansers kennen, is het focussen van je blik op één punt. Dat helpt je om lange en ingewikkelde passenseries galant uit te voeren.

Weet jij waarom het moeilijker is om rechtop te blijven staan met gesloten ogen? Dat is hetzelfde als niet-gefocust zijn. Probeer maar eens op één been te staan zonder je blik te focussen. Probeer het nog een keer, maar houd je blik nu op één punt gericht. Je merkt vanzelf hoeveel gemakkelijker dat gaat.

Focus je blik en je kunt je balans veel beter houden.

Denk groter, niet kleiner

Dansers zie je vaak krimpen als ze een moeilijke positie moeten uitvoeren. Alsof hun leven hiervan afhangt.

Dit werkt echter averechts. Je kunt jezelf beter groter dan kleiner maken. Laat je niet verleiden door de vloer ('Kom maar hier liggen'), maar verhef je er ver boven. Laat het voelen alsof je groeit, want als je langer bent houd je eerder je evenwicht en balans.

Zorg ervoor dat ook de rest van je lichaam doet wat het moet doen. Alle spieren moeten meewerken als je goed wilt dansen. Denk aan je sterke armen en houdt ze in positie. Een sterk bovenlichaam helpt je om rechtop te blijven staan.

Het lukt niet altijd makkelijk om een goede balans te vinden, soms vraagt dat wat meer tijd en oefening. Zet dan gewoon door, want oefening baart kunst!

Gerelateerde tags :

Balans
...
...

Gefeliciteerd! Je hebt iemand gevonden!

Jullie hebben allebei elkaars profiel bekeken en goedgekeurd. Je kan nu een gesprek beginnen.

Select language